Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek Pobierz

Fair Building

Wystawa w Pawilonie Polski na 15 Biennale Architektury w Wenecji odpowiada bezpośrednio na temat przewodni biennale — Reporting from the Front — poruszając kwestie etyczne związane z rolą najmniej docenianego uczestnika procesu architektonicznego — robotnika budowlanego. Złe warunki pracy, brak szacunku dla pracowników i wypadki na placu budowy są zmorą branży, lecz pod presją terminów, budżetów i społecznego zapotrzebowania na nową architekturę często się je bagatelizuje. Kuratorka Dominika Janicka we współpracy z Martyną Janicką i Michałem Gdakiem pokazuje w Pawilonie Polskim plac budowy i stawia pytanie: dlaczego budynki nie mają znaku „fair trade”?

Kuratorzy wystawy Fair Building uważają, że plac budowy to główny „front” architektury; jest on fizyczną manifestacją każdego realizowanego projektu i pomimo postępu technicznego budowa wciąż w dużej mierze opiera się na pracy fizycznej. Wkład robotników jest pomijany w dyskursie architektonicznym, a procesy budowlane pozostają nieprzewidywalne. W kulturze napędzanej konsumpcjonizmem bardziej troszczymy się o standardy wytwarzania batoników czekoladowych niż o budynki i przestrzenie stanowiące ramę dla współczesnego społeczeństwa. Wystawa w Polskim Pawilonie skupi się na kwestiach etycznych związanych z branżą budowlaną i na poglądach ludzi bezpośrednio w nią zaangażowanych.

Pawilon w Giardini podzielony jest na dwie części. Główną przestrzeń zajmuje instalacja na bazie rusztowania modułowego, stanowiąca bezpośrednie nawiązanie do placu budowy. Jednocześnie wyświetlane są filmy wideo przedstawiające historie robotników budowlanych, każdy z nich poświęcony jednemu z kluczowych aspektów pracy budowlańca i jej specyfiki. Drugą część wystawy, urządzoną tak, by przypominała salon wystawowy inwestora, wypełniają infografiki prezentujące statystyki na temat branży budowlanej oraz animowany film promocyjny.

Jak mówi kuratorka wystawy Dominika Janicka: „Poprzez przedstawienie historii i opowieści osób bezpośrednio zaangażowanych w proces budowlany stawiamy pytanie: czy fair trade jest na tym polu możliwy? A jeśli tak, to na czym miałby polegać? Czy możliwy jest fair building? Nie koncentrujemy się na szukaniu winnych nadużyć zachodzących na różnych etapach powstawania budynku. Na wystawie tworzymy przestrzeń do zastanowienia się nad tym, jak sprawić, by ten proces był nie tylko efektywny, ale i sprawiedliwy”.

więcej
  • ROK2016
  • KATEGORIA Biennale Architektury
  • EDYCJA15
  • CZAS TRWANIA28.05 – 27.11
  • KOMISARZHanna Wróblewska
  • KURATORDominika Janicka
  • ZESPÓŁ
    organizator: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
    współpraca kuratorska: Martyna Janicka i Michał Gdak
    z-ca komisarza: Joanna Waśko
  • PLAKAT

Autorzy

Dominika Janicka (ur. 1986) studiowała architekturę na Politechnice Gdańskiej oraz w Institut Supérieur d’Architecture La Cambre w Brukseli. Pracowała jako architekt w biurach projektowych w Polsce, Belgii, Niemczech oraz Chinach. Z sukcesem brała udział w wielu konkursach architektonicznych. Współtworzy kolektyw projektowy AD12, z którym udało jej się zrealizować kilka docenionych i nagradzanych projektów m.in. City Trasfomers w Gdyni (Najlepsza przestrzeń publiczna w plebiscycie Sztuka architektury) oraz Bus with Us (nominacja Dobry Wzór 2014). Od 2014 roku prowadzi Pracownię Przestrzeni Publicznej w Instytucie Designu w Kielcach.

Martyna Janicka (ur. 1991) ukończyła wzornictwo w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Service Design & Innovation Design w Glasgow School of Art. Doświadczenie w organizowaniu wystaw zdobyła podczas Gdynia Design Days oraz Design Week w Mediolanie. Brała udział w międzynarodowym programie Designship integrującym projektantów z krajów nadbałtyckich. Obecnie bada trendy oraz innowacje we wzornictwie dla firmy Siemens w Monachium.

Michał Gdak (ur. 1980) ukończył architekturę w TU Delft w Holandii, Vitus Bering w Danii oraz na Politechnice Wrocławskiej. Studiował również rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i w Walencji. Uczestniczył w wielu plenerach, wystawach i warsztatach. Prowadził grupy studentów na warsztatach projektowych, jak i podczas zajęć akademickich. Pracował w OMA oraz Inter.National.Design w Rotterdamie, a także współpracował ze Studio Arne Quinze w Belgii. Jest laureatem wielu konkursów w zakresie architektury i sztuki. Koordynator Italian Design School w Institute of Design Kielce, gdzie od 2013 roku prowadzi również Pracownię Przestrzeni Publicznej.



Publikacje