Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.


Film „Przeczarowanie. Małgorzata Mirga-Tas” w reżyserii Anny Zakrzewskiej

Filmowy zapis procesu powstawania monumentalnej pracy Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas do Pawilonu Polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji w 2022 roku. Artystka zdecydowała się wpuścić kamerę do swojej pracowni, by opowiedzieć o romskiej kulturze i bliskich relacjach między kobietami, z którymi współpracuje. Zarejestrowane rozmowy prowadzone podczas wyszywania tkanin dopełniają gotowe dzieło. Film, podobnie jak prace Mirgi-Tas, ma patchworkową formę – poprzez montaż intymnych i kameralnych scen opowiada bogatą historię romskiej społeczności, przez lata marginalizowanej. Dokument jest również celebracją ważnego momentu, kiedy to po raz pierwszy w 120-letniej historii weneckiego Biennale, najbardziej prestiżowej imprezy w świecie sztuki, romska artystka prezentuje swoje dzieła w pawilonie narodowym.

Produkcja: Kijora Film, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Film dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura inspirujaca
Partnerzy: European Roma Institute for Arts and Culture (ERIAC), Instytut Polski w Rzymie, Instytut Adama Mickiewicza

Premiera online 27.11.2022. Czas trwania 29 min.

 

Małgorzata Mirga-Tas, romsko-polska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antyromskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi: 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timiszoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Anna Zakrzewska, reżyserka, studiowała MISH oraz historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej filmy były prezentowane na festiwalach oraz w galeriach sztuki współczesnej w Polsce i za granicą. Jest współautorką filmu dokumentalnego o Alinie Szapocznikow Każde dotknięcie zostawia ślad oraz kilkunastu filmów i reportaży o najważniejszych polskich artystach. W 2011 r. wraz z Joanną Turowicz zrealizowała, wyróżniony na Krakowskim Festiwalu filmowym, dokument o legendarnym duecie artystycznym KwieKulik. Film ,Lot o performerze i rzeźbiarzu Romanie Stańczaku współreżyserowany z Łukaszem Rondudą otrzymał wyróżnienie na Festiwalu Millenium Docs Against Gravity.