Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.


Pierwszy fragment instalacji Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas do Pawilonu Polskiego

 

Jest już pierwszy fragment wielkoformatowej pracy Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas, która w kwietniu zostanie zaprezentowana w Pawilonie Polskim w Wenecji na Biennale Sztuki 2022. Od listopada ubiegłego roku wraz z zespołem współpracowniczek artystka dzień w dzień pracuje nad cyklem dwunastu wielkoformatowych tkanin, które wypełnią przestrzeń Pawilonu.

Projekt nawiązuje do słynnego „kalendarzowego” cyklu fresków z renesansowego Palazzo Schifanoia we włoskiej Ferrarze – jednego z najbardziej tajemniczych budynków w historii architektury europejskiej. Symbolika wnętrza pałacu, a także jego układ i forma stały się wizualnym i ideowym punktem odniesienia dla artystki. Każda z dwunastu tkanin prezentowanych w Pawilonie zostanie podzielona na trzy poziome części.

Górny pas będzie przedstawiał dzieje wędrówek Romów po Europie, w nawiązaniu do grafik lotaryńskiego rytownika Jacques’a Callota. Powstałe w XVII wieku ryciny pełne są antyromskich stereotypów. Artystka odczaruje tę krzywdzącą narrację i w oparciu o historyczne dzieła tworzy własne wielkoformatowe kolaże pokazujące bogaty świat romskiej przeszłości i mitologii.

Środkowy pas to archiwum romskiej historii budowane z kobiecej perspektywy. W ostatnich latach Mirga-Tas stworzyła wiele dzieł poświęconych ważnym w jej życiu kobietom, które złożyły się na cykl Herstorie. Portrety przedstawicielek romskiej społeczności uzupełnią symbole zapożyczone z kart tarota i znaki zodiaku z Palazzo Schifanoia. Połączenie wizerunków realnych kobiet z magią i astrologią zamieni je w symboliczne strażniczki losu, boginie i prorokinie.

Dolny pas kompozycji składa się z dwunastu obrazów ukazujących współczesne życie codzienne w rodzinnej wsi artystki, Czarnej Górze, i na terenach, z którymi jest najsilniej związana – położonymi na południu Małopolski Podhalem i wielokulturowym Spiszem. Widać na nich głównie kobiety, ich związki, sojusze i wspólnie wykonywane zajęcia.

Projekt Przeczarowując świat jest próbą odnalezienia miejsca romskiej społeczności w europejskiej historii sztuki. Małgorzata Mirga-Tas dokona przemiany kluczowych dla europejskiej historii sztuki obrazów poprzez wpisanie w nie przedstawień kultury romskiej. Tytułowe „przeczarowanie”, inspirowane książką Silvii Federici  Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons (2018), to bezprzemocowy proces, który ma odmienić niepomyślne losy świata, zdjąć z niego zły czar i pomóc w odzyskaniu poczucia wspólnoty oraz odbudowaniu relacji z innymi.

Więcej o wystawie.


59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
23 kwietnia–27 listopada 2022
kuratorka generalna: Cecilia Alemani
temat przewodni: Mleko snów
więcej o Biennale Sztuki 2022

Udział Polski w 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

partnerzy projektu: Instytut Adama Mickiewicza, Europejski Instytut Sztuki i Kultury Romskiej (ERIAC)
współpraca: Instytut Polski w Rzymie
patronat medialny: Vogue Polska

 

Zdjęcie: Małgorzata Mirga-Tas, Przeczarowując świat (marzec), 2022, fragment instalacji z tkanin, 462 x 387 cm. Foto: Daniel Rumiancew.