Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.


Spotkanie z Małgorzatą Mirgą-Tas

 

W czwartek (27.01) o godz. 19 zapraszamy na pierwsze spotkanie z Małgorzatą Mirgą-Tas, której projekt Przeczarowując świat reprezentuje Polskę na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji. Spotkanie z artystką i kuratorami projektu, Wojciechem Szymańskim i Joanną Warszą, poprowadzi Hanna Rydlewska. Spotkanie będzie transmitowane z tymczasowej pracowni artystki zaaranżowanej w niezwykłej przestrzeni opuszczonego zakopiańskiego hotelu, w którym trwają intensywne prace nad projektem.

Transmisja online na kanałach:
— Zachęty https://www.facebook.com/zacheta
— Pawilonu Polskiego https://www.facebook.com/polishpavilion
— Vogue Polska https://www.facebook.com/VoguePolska
— Onet Kultura https://www.facebook.com/OnetKultura 

Projekt polsko-romskiej artystki Przeczarowując świat, który zostanie zaprezentowany w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, jest próbą poszerzenia polskiej oraz europejskiej ikonosfery i historii sztuki o przedstawienia kultury romskiej. Nawiązując do tytułu tegorocznej edycji Biennale Sztuki (Mleko snów), artystka wykreuje magiczny, nieustannie poddawany „przeczarowywaniu” świat, który stanie się dla odbiorców rodzajem schronienia oferującego nadzieję i wytchnienie.

Małgorzata Mirga-Tas zaprojektuje i wykona cykl dwunastu wielkoformatowych tkanin, które pokryją ściany Pawilonu Polskiego w Wenecji. Układ, forma i motywy tkanin nawiązują do słynnego „kalendarzowego” cyklu fresków z renesansowego Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Artystka sięga po kluczowe dla europejskiej historii sztuki i wizualności obrazy i dokonuje ich swoistego „zawłaszczenia”, wpisując w nie specyficzną, polsko-romską tożsamość i wernakularne doświadczenie historyczne. Projekt Pawilonu Polskiego, oparty na idei transnarodowości, cykliczności, zmiany często zawłaszczonych znaczeń, proponuje nową narrację o nieustannej kulturowej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływów pomiędzy kulturą romską, polską i europejską.

Tytuł wystawy w Pawilonie Polskim został zainspirowany książką Silvii Federici Re-enchanting the World. Feminism and the Politics of the Commons (2019), która proponuje ponowne zaczarowanie świata jako sposobu odzyskiwania idei wspólnoty oraz odbudowania relacji z innymi, w tym aktorami nieludzkimi: zwierzętami, roślinami, wodą czy górami. Przeczarowanie — bezprzemocowy proces, w którym istotną rolę odgrywają kobiety — odmienia niepomyślne losy świata, zdejmując z niego zły czar i urok.


59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
23 kwietnia–27 listopada 2022
kuratorka generalna: Cecilia Alemani
temat przewodni: Mleko snów
więcej o Biennale Sztuki 2022: https://www.labiennale.org/en/art/2022

Udział Polski w 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
Wystawę w Pawilonie Polskim wspiera Instytut Adama Mickiewicza i Instytut Polski w Rzymie
Partner projektu: Europejski Instytut Sztuki i Kultury Romskiej (ERIAC)
Patronat medialny: „Vogue Polska”


Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki jest organizatorem wystaw w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki i Biennale Architektury w Wenecji. Dyrektor galerii pełni funkcję komisarza pawilonu. Projekt wybierany jest w drodze otwartego konkursu. Polska posiada własny pawilon ekspozycyjny, który znajduje się w Giardini — jednym z dwóch głównych terenów ekspozycyjnych biennale.

Małgorzata Mirga-Tas, polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antycygańskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi: 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timișoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Galerii Morawskiej w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktor i autor książek i katalogów wystaw, kierownik i wykonawca w licznych polskich i międzynarodowych projektach badawczych, od 2019 roku redaktor naczelny rocznika „Ikonotheka”. Jest kuratorem kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą; od wielu lat specjalizuje się we współczesnej sztuce romskiej i jej obiegu w globalnym świecie sztuki. Wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas zrealizował wystawy: Kali Berga (Kraków, 2016; Berlin 2017), Prawo spojrzenia (Kraków, 2018), 29. ćwiczenia ceroplastyczne (Orońsko, 2020), Wyjście z Egiptu (Białystok, 2021). Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

Joanna Warsza, dyrektorka programowa studiów kuratorskich CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie oraz kuratorka niezależna. Ostatnio współkuratorka, wraz z Övül Ö. Durmusoglu, Die Balkone w Berlinie, 3. Autostrada Biennale w Kosowie i festiwalu Survival Kit w Rydze. Wcześniej dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, kuratorka pawilonu Gruzji na 55. Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w St. Petersburgu, oraz współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7. Berlin Biennale. Ostatnio opublikowała Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai (wraz z Marią Lind i Michele Masucci; 2020), oraz I Warren Niesłuchowski też tam był. Gość-Inny (wraz z Siną Najafi; wyd. przez Cabinet Books i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020). Pochodzi z Warszawy, mieszka w Berlinie.

Hanna Rydlewska, dziennikarka, redaktorka. Dyrektorka wydawnicza „Vogue Polska”. W radiu Chilli Zet prowadzi autorską audycję „Edycja limitowana”, poświęconą modzie, designowi i sztuce. Wcześniej była między innymi szefową weekendowego magazynu Gazeta.pl i wicenaczelną  „Przekroju”. Jest prezeską wydawnictwa książkowego Osnova.