Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Sharon Lockhart, Ola, “DZIS W POLITYCE”, Nasz Przegląd nr 167 (8863), 16 czerwca, 1939, Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3 lutego 2017. Oprawiona odbitka chromogeniczna, 161,3 x 200,7 cm. Zdjęcie dzięki uprzejmości artystki, Gladstone Gallery, Nowy Jork i Bruksela, neugerriemschneider, Berlin i Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki Pobierz

Mały Przegląd

Sharon Lockhart

Sharon Lockhart (ur. 1964) to amerykańska artystka mieszkająca i tworząca w Los Angeles i w Polsce. Od wielu lat pracuje z małymi społecznościami, które za pośrednictwem jej sztuki mówią własnym głosem. Realizuje filmy i fotografie będące odzwierciedleniem długofalowej współpracy i wspólnego zaangażowania w proces twórczy. Mały Przegląd to projekt przygotowany z grupą młodych kobiet — nastolatek z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku. Składa się z nowego filmu, serii fotografii, publikacji i warsztatów edukacyjnych. Główną inspiracją dla projektu były twórczość i praktyka Janusza Korczaka (1878–1942), postępowego pedagoga, pisarza, propagatora praw dziecka. Analogicznie do Korczaka, celem Lockhart jest tworzenie forum dla głosów dzieci — zarówno tych z przeszłości, jak i współczesnych.

Tytułowy „Mały Przegląd“ był gazetą dla dzieci i młodzieży, wymyśloną i redagowaną przez Korczaka, która ukazywała się w latach 1926–1939 jako piątkowy dodatek do żydowskiego dziennika „Nasz Przegląd“. Publikowano w nim teksty i korespondencje nadsyłane z całej Polski, w całości autorstwa dzieci i młodzieży. Te kilka stron suplementu, oddane młodym ludziom w ramach masowej gazety dla dorosłych, były bezprecedensowym formatem umożliwiającym im opowiadanie własnym językiem o sobie, wyrażanie opinii o polityce i życiu codziennym.

Nowe fotografie prezentowane na wystawie to portrety dwóch nastolatek z ośrodka w Rudzienku czytających „Małe Przeglądy“ w Bibliotece Narodowej w Warszawie, gdzie znajduje się archiwalny zbiór gazet. Symbolizując spotkanie z blisko stuletnią historią, zdjęcia przypominają o lukach,  historiach niewypowiedzianych, silnych związkach pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Instalacja w pawilonie umożliwia powtórzenie tego doświadczenia: wyposażona jest w stanowiska do czytania „Małych Przeglądów“ — oryginalne ławy widoczne na fotografiach i elementy wystroju wypożyczone z Biblioteki Narodowej.

Z trzynastu roczników i archiwum 677 zachowanych „Małych Przeglądów“ dziewczęta wytypowały 29 numerów, które w szczególny sposób łączą się z ich życiowymi doświadczeniami i dzisiejszą niestabilną sytuacją. Wybrane numery, dotychczas nietłumaczone, zostaną po raz pierwszy udostępnione w języku angielskim w formie gazetowej publikacji i będą dystrybuowane w pawilonie w cotygodniowym cyklu do końca trwania Biennale.

Nowy film Lockhart parafrazuje „Mały Przegląd“, przekładając go język filmowy i performans. Satyryczny prolog i trzy akty odegrane przez dziewczyny, pełne przekory i bezpośredniości, przywołują dziarskiego ducha gazety Korczaka. Sceny rozgrywają się na abstrakcyjnym czarnym tle, pozbawionym konkretnego kontekstu, przywodząc na myśl różnorodne praktyki z repertuaru sztuk wizualnych i performatywnych. Niczym reporterzy Korczaka, młode kobiety zawiadują daną im do dyspozycji przestrzenią, w której są widziane i słyszane. Ich występy są opanowane, zniuansowane, samodzielne. Ten zbiorowy portret najmłodszej generacji kobiet, to także blisko stuletnie wezwanie społeczeństwa do wysłuchania każdego, choćby najcichszego głosu.

Od 2014 roku Lockhart zorganizowała szereg warsztatów z wychowankami ośrodka w Rudzienku. Podczas Biennale artystka wraz z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki będą kontynuować program edukacyjny wzmacniający samostanowienie dziewcząt, ich poczucie wolności i kreatywności, mając na celu wykształcenie długofalowych programów i stałych struktur wsparcia w warszawskich instytucjach.

Uczestniczkami projektu są młode kobiety z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku, w wieku od czternastu do osiemnastu lat: Weronika Banach, Elżbieta Bugajewska, Agnieszka Chodakowska, Beata Domańska, Patrycja Dominiczak, Zuzanna Dziembakowska, Nadzieja Flinik, Patrycja Głogowska, Aleksandra Grabowska, Zofia Grzywacz, Agnieszka Jamiołkowska, Małgorzata Kowalska, Aleksandra Kowynia, Wiktoria Kruszewska, Natalia Leśniewska, Natalia Mikołajczyk, Alekandra Mojsiejew, Maja Nowakowska, Adrianna Olczak, Patrycja Onochowska, Alicja Pałaszewska, Alicja Pasternak, Angelika Piekacz, Natalia Skoroch, Paulina Suchocka, Karolina Szyc, Natalia Tetych, Wiktoria Tomaszewska, Aleksandra Wiśniewska, Kinga Woźniesińska, Gabriela Zadrożna, Karolina Zembrzuska.

więcej
  • ROK2017
  • KATEGORIA Biennale Sztuki
  • EDYCJA57
  • CZAS TRWANIA13.05 – 26.11
  • KOMISARZHanna Wróblewska
  • KURATORBarbara Piwowarska
  • UCZESTNICY

    Sharon Lockhart

  • ZESPÓŁ
    organizator: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
    zastępca komisarza: Joanna Waśko

    dziewczyny z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku: Weronika Banach, Elżbieta Bugajewska, Agnieszka Chodakowska, Beata Domańska, Patrycja Dominiczak, Zuzanna Dziembakowska, Nadzieja Flinik, Patrycja Głogowska, Aleksandra Grabowska, Zofia Grzywacz, Agnieszka Jamiołkowska, Małgorzata Kowalska, Aleksandra Kowynia, Wiktoria Kruszewska, Natalia Leśniewska, Natalia Mikołajczyk, Alekandra Mojsiejew, Maja Nowakowska, Adrianna Olczak, Patrycja Onochowska, Alicja Pałaszewska, Alicja Pasternak, Angelika Piekacz, Natalia Skoroch, Izabela Smelczyńska, Paulina Suchocka, Karolina Szyc, Natalia Tetych, Wiktoria Tomaszewska, Aleksandra Wiśniewska, Kinga Woźniesińska, Gabriela Zadrożna, Karolina Zembrzuska.

    ekspozycja w pawilonie
    architektura: EscherGunewardena Architecture
    audio-wideo: Eidotech Polska
    realizacja wystawy: Andrzej Bialik wraz z Grzegorzem Ostromeckim, Pawłem Ostromeckim, Sebastianem Staroniem
    ławy i zegar: Biblioteka Narodowa w Warszawie

    gazeta „Mały Przegląd”
    koordynacja: Dorota Karaszewska
    projekt graficzny: Błażej Pindor
    redakcja językowa: Paulina Bożek
    redakcja merytoryczna: Agnieszka Witkowska-Krych
    tłumaczenia: Paulina Bożek, Marek Jeżowski, Taida Meredith, Elżbieta Petrajtis-O’Neill, Grzegorz Nowak
    oraz
    współpraca redakcyjna: A.E. Benenson

    film
    asystent reżysera: Alex Slade
    choreografia: Marta Ziółek
    dźwięk: Radosław Ochnio
    obraz: Volker Gläser
    pianino: Izabela Smelczyńska
    realizacja: Wojtek Markowski | Muddy Hill Productions
    oraz
    montaż i kierownictwo post-produkcji – May Rigler
    postsynchrony – Aidan Reynolds

    warsztaty i prezentacje
    koordynacja: Aleksandra Knychalska wraz z Michałem Grzegorzkiem
    pianino: Izabela Smelczyńska
    redakcja: Urszula Jabłońska
    samoświadomość: Małgorzata Wiśniewska
    taniec: Marta Ziółek wraz z Agnieszką Kryst i Katarzyną Sikorą
    oraz
    badania dot. Janusza Korczaka – Marta Ciesielska, Agnieszka Witkowska-Krych, Wojciech Lasota
    feminizm – Joanna Ostrowska
    fotografia – Maciej Tyburski
    głos – Edyta Jarząb, Maria Kozłowska
    kulinaria – Mahmoud Rai
    malarstwo – Natan Kryszk
    medytacja – Mantra Studio
    ruch – Magdalena Marcinkowska
    sztuki graficzne – Radek Nowik, Lukasz Szymański
    twórczość pisarska – Gunia Nowik, Patrick Komorowski, Paulina Reiter
    uzależnienia nieletnich – anonimowi

    Program warsztatów dla podopiecznych Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku zainicjowany przez Sharon Lockhart, jest kontynuowany przez Zachętę przez cały rok 2017. Warsztaty koordynuje Dział Edukacji galerii (Zofia Dubowska, Karolina Iwańczyk). Do dziś, we współpracy z licznymi warszawskimi instytucjami zaangażowanymi w projekt, odbyły się następujące warsztaty:
    teatr – Dorota Ogrodzka, Karolina Pluta, Radek Kaliski (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru) fotografia – Joanna Kinowska (Służewski Dom Kultury) hip hop – Jan Wałdoń (Służewski Dom Kultury - Hip Hop Akademia) malarstwo i rzeźba – Anna Owsiany (Zachęta, Służewski Dom Kultury) wiedza o Korczaku (dziecięcy parlament) – Zuzanna Zasacka (Zachęta, Dom Spotkań z Historią) warsztaty na wystawie w MSN – Katarzyna Witt (Muzeum Sztuki Nowoczesnej) warsztaty na wystawach w Zachęcie (rzeźba, szablon, książki artystyczne, warsztaty antydyskryminacyjne) – Marcin Matuszewski, Kasia Piskorz, Sara Herczyńska, Agnieszka Szostakiewicz (Zachęta).
  • PARTNERZY
    Udział Polski w 57 Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpraca: Miasto Stołeczne Warszawa, Instytut Adama Mickiewicza.

    Projekt powstał we współpracy z Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii w Rudzienku, Biblioteką Narodową, Korczakianum – Muzeum Warszawy, POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich, Lockhart Studio.

Angielskie tłumaczenia „Małego Przeglądu” towarzyszące prezentacji w Pawilonie Polskim

Co piątek w pawilonie oraz online udostępniane jest nowe tłumaczenie dodatku „Mały Przegląd” wybranego przez dziewczyny z Rudzienka (łącznie 29 numerów – ilość tygodni trwania Biennale).

  1. zapowiedź Małego Przeglądu, 7 października 1926; Mały Przegląd, 9 października 1926 (1348) — ENG | PL
  2. Mały Przegląd, 15 października 1926, (1354) — ENG | PL
  3. Mały Przegląd, 10 czerwca 1927, (1577) — ENG | PL
  4. Mały Przegląd, 21 października 1927, (1308) — ENG | PL
  5. Mały Przegląd, 13 kwietnia 1928, (1502) — ENG | PL
  6. Mały Przegląd, 4 stycznia 1929, (1766) — ENG | PL
  7. Mały Przegląd, 10 maja 1929, (1937) — ENG | PL
  8. Mały Przegląd, 24 kwietnia 1931, (2901) — ENG | PL
  9. Mały Przegląd, 28 kwietnia 1933, (3818) — ENG | PL
  10. Mały Przegląd, 18 sierpnia 1933, (3931) — ENG | PL
  11. Mały Przegląd, 13 października 1933, (3985) — ENG | PL
  12. Mały Przegląd, 8 grudnia 1933, (4043) — ENG | PL
  13. Mały Przegląd, 23 lutego 1934, (4119) — ENG | PL
  14. Mały Przegląd, 6 kwietnia 1934, (4167) — ENG | PL
  15. Mały Przegląd, 8 luty 1935, (4477) — ENG | PL
  16. Mały Przegląd, 22 luty 1935, (4491) — ENG | PL
  17. Mały Przegląd, 17 maja 1935, (4575) — ENG | PL
  18. Mały Przegląd, 31 maja 1935, (4595) — ENG | PL
  19. Mały Przegląd, 22 listopada 1935, (4766) — ENG | PL
  20. Mały Przegląd, 20 grudnia 1935, (4795) — ENG | PL
  21. Mały Przegląd, 6 listopada 1936, (7001) — ENG | PL
  22. Mały Przegląd,  28 października 1937, (826) — ENG | PL
  23. Mały Przegląd, 14 stycznia 1938, (8345) — ENG | PL
  24. Mały Przegląd, 21 stycznia 1938, (8352) — ENG | PL
  25. Mały Przegląd, 27 maja 1938, (8478) — ENG | PL
  26. Mały Przegląd, 3 luty 1939, (8730) — ENG | PL
  27. Mały Przegląd, 14 kwietnia 1939, (8804) — ENG | PL
  28. Mały Przegląd, 1 września 1939, (8944) — ENG | PL
  29. Numer specjalny — stworzony przez wychowanki z MOS Rudzienko w 2017 roku.

Tłumaczenia oraz projekt graficzny angielskiej wersji „Małego Przeglądu” dostępne są na zasadach licencji CC BY-SA 3.0. Oryginalne wydania „Małego Przeglądu” znajdują się w domenie publicznej.

 

 

 

 



Prace na wystawie

Sharon Lockhart, LITTLE REVIEW, 2017. Jednokanałowa instalacja, HD wideo, loop (kolor i dzwięk), 27’17”. Dzięki uprzejmości artystki i Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki

Sharon Lockhart, Agnieszka, “MANIFEST MLECZNEJ NOCY”, Mały Przegląd nr 131 (4568), 10 Maja 1935, Biblioteka Narodowa w Warszawie, 2 lutego 2017, 2017. Oprawiona odbitka chromogeniczna, (panel B), 161,3 x 200,7 cm. Zdjęcie dzięki uprzejmości artystki, Gladstone Gallery, Nowy Jork i Bruksela, neugerriemschneider, Berlin i Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki

Sharon Lockhart, Ola, “DZIS W POLITYCE”, Nasz Przegląd nr 167 (8863), 16 czerwca, 1939, Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3 lutego 2017, 2017. Oprawiona odbitka chromogeniczna, 161,3 x 200,7 cm. Zdjęcie dzięki uprzejmości artystki, Gladstone Gallery, Nowy Jork i Bruksela, neugerriemschneider, Berlin i Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki



O autorach

Artystka

Sharon Lockhart (ur. 1964 w Norwood, Stany Zjednoczone) — amerykańska artystka mieszkająca na stałe w Los Angeles. Tworzy filmy i fotografie o tematyce społecznej, będące rezultatem długofalowych projektów i współpracy z lokalnymi społecznościami. Należą do nich m.in. Goshogaoka (1997) zrealizowany w Japonii, Teatro Amazonas (2000) w Brazylii, Pine Flat  (2006) i Lunch Break (2008) w Stanach Zjednoczonych, Podwórka (2009) i Rudzienko (2016) powstałe w Polsce. Jej prace były prezentowane w wielu instytucjach na całym świecie, m.in. w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku, Sala Rekalde w Bilbao, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Israel Museum w Jerozolimie, Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Secession w Wiedniu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Kunstmuseum Luzern w Lucernie, Bonniers Konsthall w Sztokholmie, a także w ramach Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi, Sundance Film Festival, Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie (Berlinale), Whitney Biennale w Nowym Jorku, Biennale w Szanghaju i Liverpoolu. Prace artystki znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach, m.in. Tate Modern w Londynie i Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. W ostatnich latach Lockhart otrzymała prestiżowe stypendia i rezydencje, m.in. w ramach programu DAAD, Radcliffe Institute/Harvard University, John Simon Guggenheim Memorial Foundation oraz Muzeum Polin w Warszawie. Obecnie wykłada w California Institute for the Arts.

Kuratorka

Barbara Piwowarska (ur. 1976 w Warszawie) — kuratorka wystaw, historyczka sztuki. Specjalizuje się w sztuce awangardy, jej recepcji i reinterpretacji, i w sztuce współczesnej. W 2007 roku zorganizowała pierwszy pokaz Sharon Lockhart w Polsce w Bytomskim Centrum Kultury w ramach rezydencji Live, Survive, and Create! przygotowanej przez Galerię Kronika w Bytomiu. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku (2001), członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA. W ostatnich latach kuratorka i współkuratorka wielu projektów i wystaw, m.in. retrospektywy Jadwigi Maziarskiej Atlas wyobrażonego (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa), Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było (Tate Modern, Londyn; Anthology Film Archives, Nowy Jork; MAMC, Strasburg), Film Matters (Beton7, Ateny), Die (COCO Kunstverein, Wiedeń),  Footnote 6: As Model (Miguel Abreu Gallery, Nowy Jork), Trzeci pokój (Kunsthalle Düsseldorf i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie (Fundacja Galerii Foksal i Instytut Awangardy, Warszawa), Erna Rosenstein. Organizm (Art Stations by Grażyna Kulczyk, Poznań). Od 2016 roku pracuje jako kuratorka w Galerii Studio w Warszawie.