Ogłoszenie o konkursie
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki ogłaszają KONKURS na projekt wystawy, do realizacji w Pawilonie Polskim, prezentowanej w ramach 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji w 2024 roku, której kuratorem generalnym jest Adriano Pedrosa.
Konkurs jest otwarty oraz składa się w dwóch etapów. Do pierwszego etapu konkursu należy złożyć ogólną koncepcję wystawy wraz z określonym autorskim tematem przewodnim, ogólną wizualizację wystawy oraz ogólny kosztorys wystawy.
Konkurs jest skierowany do zespołów tworzonych przez artystów i kuratorów. Przynajmniej jeden uczestnik zespołu musi posiadać:
—wykształcenie wyższe;
—dobrą znajomość zagadnień sztuki współczesnej, doświadczenie kuratorskie w organizowaniu wystaw a w przypadku artysty – udokumentowany dorobek artystyczny;
—dobrą znajomość języka angielskiego.
Na dokumentacji projektowej do etapu pierwszego należy umieścić godło jako kod utajniający zespół (artystę/ów i kuratora/ów). Do dokumentacji należy dołączyć zamkniętą kopertę oznaczoną godłem, zawierającą:
—powtórzenie godła;
—imię i nazwisko każdego uczestnika zespołu;
—adres i numer telefonu każdego uczestnika zespołu;
—CV każdego uczestnika zespołu;
—wypełnione i podpisane „Oświadczenie Uczestnika” przez każdego uczestnika zespołu, które stanowi załącznik do regulaminu.
Ogólne koncepcje wystaw wszystkich dopuszczonych projektów, składanych w etapie pierwszym, zostaną upublicznione po ogłoszeniu wyników konkursu. Udostępnienie ogólnej wizualizacji wystaw składanych w pierwszym etapie może nastąpić tylko za pisemną zgodą zespołów.
Termin składania projektów do etapu pierwszego upływa z dniem 15 czerwca 2023 roku. Decyduje data wpływu do kancelarii organizatora na adres:
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
z dopiskiem „Biennale Sztuki 2024”
Pełne warunki i zasady uczestnictwa w konkursie zawarte są w regulaminie konkursu.
Do pobrania:
—regulamin konkursu [pdf]
—plany Pawilonu Polskiego [zip]
Dodatkowe informacje o konkursie: Michał Kubiak m.kubiak@zacheta.art.pl.
60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
20 kwietnia—24 listopada 2024
kurator generalny: Adriano Pedrosa
więcej o Biennale Sztuki 2024
Stranieri Ovunque — Cudzoziemcy są wszędzie, tytuł 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki La Biennale di Venezia, został zaczerpnięty z cyklu prac zainicjowanego w 2004 roku przez powstały w Paryżu i działający w Palermo kolektyw Claire Fontaine. Prace te obejmują różnokolorowe neonowe rzeźby, które w różnych językach (a liczba ich stale rośnie) przedstawiają słowa „Cudzoziemcy są wszędzie”. Sam ten zwrot pochodzi z kolei od nazwy turyńskiego kolektywu Stranieri Ovunque walczącego z rasizmem i ksenofobią we Włoszech na początku XXI wieku.
Adriano Pedrosa wyjaśnia swój wybór:
„Tłem dla tego działania jest świat ogarnięty licznymi kryzysami związanymi z egzystencją i przemieszczaniem się ludzi pomiędzy różnymi krajami, narodami, terytoriami i granicami. Sytuację tę odzwierciedlają niebezpieczeństwa i pułapki języka, tłumaczenia i etniczności, które wyrażają różnice i dysproporcje uwarunkowane tożsamością, narodowością, rasą, płcią, seksualnością, bogactwem i wolnością. W tym kontekście zwrot Cudzoziemcy są wszędzie ma (co najmniej) podwójne znaczenie. Przede wszystkim, że gdziekolwiek pójdziemy i gdziekolwiek będziemy, zawsze spotkamy cudzoziemców — oni/my jesteśmy wszędzie. Po drugie, bez względu na to, gdzie się znajdziemy, zawsze w istocie, w głębi duszy będziemy cudzoziemcami”.
„[…] Biennale Arte 2024 skoncentruje się na artystach, którzy sami są obcokrajowcami, imigrantami, emigrantami, wychodźcami, członkami diaspory, wygnańcami i uchodźcami — zwłaszcza tymi, którzy przemieszczali się między globalnym Południem a globalną Północą”.
„Postać cudzoziemca przywodzi na myśl obcego — owego straniero, estranho, étranger. Dlatego też wystawa rozwija ten temat i podejmuje inne, powiązane kwestie: artysty queer, który porusza się w obrębie różnych seksualności i płci, często prześladowany lub wyjęty spod prawa; artysty outsidera, który sytuuje się na marginesie świata sztuki, podobnie jak samouk i tzw. twórca ludowy; a także artysty wywodzącego się z rdzennej społeczności, który często traktowany jest jak cudzoziemiec we własnym kraju. Ich dzieła stanowią główny temat tego Biennale i tworzą międzynarodową wystawę Nucleo Contemporaneo. […] Jej częścią będzie też m.in. Nucleo Storico obejmujące pochodzące z XX wieku prace z Ameryki Łacińskiej, Afryki, świata arabskiego i Azji. […] Ponadto specjalna część Nucleo Storico zostanie poświęcona włoskiej diasporze artystycznej na całym świecie w XX wieku: włoskim artystom, którzy podróżowali i wyjeżdżali za granicę, robili kariery w Afryce, Azji, Ameryce Łacińskiej, a także w pozostałej części Europy, zakorzeniając się w lokalnych kulturach i często odgrywając znaczącą rolę w propagowaniu modernistycznej narracji poza Włochami”.
„Samo Biennale — międzynarodowa impreza z udziałem oficjalnych przedstawicieli z różnych krajów —było niezmiennie platformą prezentacji prac cudzoziemców z całego świata. Dlatego też 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki La Biennale di Venezia będzie świętem tego, co obce, odległe, outsiderskie, queerowe, a także rdzenne. Mamy nadzieję gościć wszystkich Państwa w Wenecji w 2024 roku”.