Sharon Lockhart (ur. 1964) to amerykańska artystka mieszkająca i tworząca w Los Angeles i w Polsce. Od wielu lat pracuje z małymi społecznościami, które za pośrednictwem jej sztuki mówią własnym głosem. Realizuje filmy i fotografie będące odzwierciedleniem długofalowej współpracy i wspólnego zaangażowania w proces twórczy. Mały Przegląd to projekt przygotowany z grupą młodych kobiet — nastolatek z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku. Składa się z nowego filmu, serii fotografii, publikacji i warsztatów edukacyjnych. Główną inspiracją dla projektu były twórczość i praktyka Janusza Korczaka (1878–1942), postępowego pedagoga, pisarza, propagatora praw dziecka. Analogicznie do Korczaka, celem Lockhart jest tworzenie forum dla głosów dzieci — zarówno tych z przeszłości, jak i współczesnych.
Tytułowy „Mały Przegląd“ był gazetą dla dzieci i młodzieży, wymyśloną i redagowaną przez Korczaka, która ukazywała się w latach 1926–1939 jako piątkowy dodatek do żydowskiego dziennika „Nasz Przegląd“. Publikowano w nim teksty i korespondencje nadsyłane z całej Polski, w całości autorstwa dzieci i młodzieży. Te kilka stron suplementu, oddane młodym ludziom w ramach masowej gazety dla dorosłych, były bezprecedensowym formatem umożliwiającym im opowiadanie własnym językiem o sobie, wyrażanie opinii o polityce i życiu codziennym.
Nowe fotografie prezentowane na wystawie to portrety dwóch nastolatek z ośrodka w Rudzienku czytających „Małe Przeglądy“ w Bibliotece Narodowej w Warszawie, gdzie znajduje się archiwalny zbiór gazet. Symbolizując spotkanie z blisko stuletnią historią, zdjęcia przypominają o lukach, historiach niewypowiedzianych, silnych związkach pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Instalacja w pawilonie umożliwia powtórzenie tego doświadczenia: wyposażona jest w stanowiska do czytania „Małych Przeglądów“ — oryginalne ławy widoczne na fotografiach i elementy wystroju wypożyczone z Biblioteki Narodowej.
Z trzynastu roczników i archiwum 677 zachowanych „Małych Przeglądów“ dziewczęta wytypowały 29 numerów, które w szczególny sposób łączą się z ich życiowymi doświadczeniami i dzisiejszą niestabilną sytuacją. Wybrane numery, dotychczas nietłumaczone, zostaną po raz pierwszy udostępnione w języku angielskim w formie gazetowej publikacji i będą dystrybuowane w pawilonie w cotygodniowym cyklu do końca trwania Biennale.
Nowy film Lockhart parafrazuje „Mały Przegląd“, przekładając go język filmowy i performans. Satyryczny prolog i trzy akty odegrane przez dziewczyny, pełne przekory i bezpośredniości, przywołują dziarskiego ducha gazety Korczaka. Sceny rozgrywają się na abstrakcyjnym czarnym tle, pozbawionym konkretnego kontekstu, przywodząc na myśl różnorodne praktyki z repertuaru sztuk wizualnych i performatywnych. Niczym reporterzy Korczaka, młode kobiety zawiadują daną im do dyspozycji przestrzenią, w której są widziane i słyszane. Ich występy są opanowane, zniuansowane, samodzielne. Ten zbiorowy portret najmłodszej generacji kobiet, to także blisko stuletnie wezwanie społeczeństwa do wysłuchania każdego, choćby najcichszego głosu.
Od 2014 roku Lockhart zorganizowała szereg warsztatów z wychowankami ośrodka w Rudzienku. Podczas Biennale artystka wraz z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki będą kontynuować program edukacyjny wzmacniający samostanowienie dziewcząt, ich poczucie wolności i kreatywności, mając na celu wykształcenie długofalowych programów i stałych struktur wsparcia w warszawskich instytucjach.
Uczestniczkami projektu są młode kobiety z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku, w wieku od czternastu do osiemnastu lat: Weronika Banach, Elżbieta Bugajewska, Agnieszka Chodakowska, Beata Domańska, Patrycja Dominiczak, Zuzanna Dziembakowska, Nadzieja Flinik, Patrycja Głogowska, Aleksandra Grabowska, Zofia Grzywacz, Agnieszka Jamiołkowska, Małgorzata Kowalska, Aleksandra Kowynia, Wiktoria Kruszewska, Natalia Leśniewska, Natalia Mikołajczyk, Alekandra Mojsiejew, Maja Nowakowska, Adrianna Olczak, Patrycja Onochowska, Alicja Pałaszewska, Alicja Pasternak, Angelika Piekacz, Natalia Skoroch, Paulina Suchocka, Karolina Szyc, Natalia Tetych, Wiktoria Tomaszewska, Aleksandra Wiśniewska, Kinga Woźniesińska, Gabriela Zadrożna, Karolina Zembrzuska.
Co piątek w pawilonie oraz online udostępniane jest nowe tłumaczenie dodatku „Mały Przegląd” wybranego przez dziewczyny z Rudzienka (łącznie 29 numerów – ilość tygodni trwania Biennale).
Tłumaczenia oraz projekt graficzny angielskiej wersji „Małego Przeglądu” dostępne są na zasadach licencji CC BY-SA 3.0. Oryginalne wydania „Małego Przeglądu” znajdują się w domenie publicznej.
Sharon Lockhart (ur. 1964 w Norwood, Stany Zjednoczone) — amerykańska artystka mieszkająca na stałe w Los Angeles. Tworzy filmy i fotografie o tematyce społecznej, będące rezultatem długofalowych projektów i współpracy z lokalnymi społecznościami. Należą do nich m.in. Goshogaoka (1997) zrealizowany w Japonii, Teatro Amazonas (2000) w Brazylii, Pine Flat (2006) i Lunch Break (2008) w Stanach Zjednoczonych, Podwórka (2009) i Rudzienko (2016) powstałe w Polsce. Jej prace były prezentowane w wielu instytucjach na całym świecie, m.in. w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku, Sala Rekalde w Bilbao, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Israel Museum w Jerozolimie, Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Secession w Wiedniu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Kunstmuseum Luzern w Lucernie, Bonniers Konsthall w Sztokholmie, a także w ramach Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi, Sundance Film Festival, Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie (Berlinale), Whitney Biennale w Nowym Jorku, Biennale w Szanghaju i Liverpoolu. Prace artystki znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach, m.in. Tate Modern w Londynie i Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. W ostatnich latach Lockhart otrzymała prestiżowe stypendia i rezydencje, m.in. w ramach programu DAAD, Radcliffe Institute/Harvard University, John Simon Guggenheim Memorial Foundation oraz Muzeum Polin w Warszawie. Obecnie wykłada w California Institute for the Arts.
Barbara Piwowarska (ur. 1976 w Warszawie) — kuratorka wystaw, historyczka sztuki. Specjalizuje się w sztuce awangardy, jej recepcji i reinterpretacji, i w sztuce współczesnej. W 2007 roku zorganizowała pierwszy pokaz Sharon Lockhart w Polsce w Bytomskim Centrum Kultury w ramach rezydencji Live, Survive, and Create! przygotowanej przez Galerię Kronika w Bytomiu. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku (2001), członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA. W ostatnich latach kuratorka i współkuratorka wielu projektów i wystaw, m.in. retrospektywy Jadwigi Maziarskiej Atlas wyobrażonego (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa), Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było (Tate Modern, Londyn; Anthology Film Archives, Nowy Jork; MAMC, Strasburg), Film Matters (Beton7, Ateny), Die (COCO Kunstverein, Wiedeń), Footnote 6: As Model (Miguel Abreu Gallery, Nowy Jork), Trzeci pokój (Kunsthalle Düsseldorf i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie (Fundacja Galerii Foksal i Instytut Awangardy, Warszawa), Erna Rosenstein. Organizm (Art Stations by Grażyna Kulczyk, Poznań). Od 2016 roku pracuje jako kuratorka w Galerii Studio w Warszawie.