Minister Kultury zdecydował o wdrożeniu projektu rezerwowego na przyszłoroczne Biennale w Wenecji
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz, który obecnie pełni funkcję komisarza Pawilonu Polskiego, po przeanalizowaniu procedur konkursowych na projekt wystawy w ramach 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji w 2024 r., i po zapoznaniu się z opiniami i głosami środowisk zaakceptował decyzje o niewdrażaniu projektu „Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją” kuratorów Piotra Bernatowicza i Dariusza Karłowicza z udziałem Ignacego Czwartosa.
Do realizacji, zgodnie z regulaminem, skierowany zostaje rezerwowy projekt wystawy „Powtarzajcie za mną” zgłoszony przez kuratorkę Martę Czyż z udziałem Open Group (Yuriy Biley, Pavlo Kovach, Anton Varga).
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki pozostaje odpowiedzialna za organizację i produkcję wystawy, a także pełni opiekę nad Pawilonem Polskim w Wenecji.
Wyniki konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2024
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński, zaakceptował rekomendowany przez Jury konkursu zwycięski projekt Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją kuratorów Piotra Bernatowicza i Dariusza Karłowicza z udziałem Ignacego Czwartosa, do realizacji w Pawilonie Polskim na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2024 roku.
I etap konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji odbył się 11 lipca 2023 roku w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki. Obrady zakończono poniższym oświadczeniem Jury:
„Dnia 11 lipca 2023 odbyły się obrady I etapu konkursu na projekt wystawy w Pawilonie Polskim w trakcie 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji w 2024 roku. Komisja konkursowa skierowała do II etapu konkursu następujące projekty:
II etap konkursu odbył się 18 września 2023 roku. Obrady zakończono poniższym oświadczeniem Jury:
„18 września 2023 roku w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady Jury konkursu na projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2024 roku. Jury powołane przez Profesora Piotra Glińskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obradowało w składzie: Elżbieta Banecka, Andrzej Biernacki (nieobecny na obradach I etapu), Tadeusz Boruta, Jarosław Denisiuk, Jagna Domżalska, Janusz Janowski, Janusz Kapusta, Agnieszka Komar-Morawska, Lech Majewski (nieobecny na obradach II etapu), Zbigniew Makarewicz, Maciej Mazurek, Kazimierz Nowosielski, Urszula Święcicka, Joanna Warsza, Karolina Ziębińska-Lewandowska.
Po zapoznaniu się ze zgłoszonymi projektami oraz po długiej i wnikliwej dyskusji Jury w jawnym głosowaniu wskazało do realizacji projekt wystawy Ignacego Czwartosa Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją zaproponowany przez kuratorów Piotra Bernatowicza i Dariusza Karłowicza.
Jako rezerwowy wybrano projekt Powtarzajcie za mną zgłoszony przez Martę Czyż, Yuriya Bileya, Pavlo Kovacha oraz Antona Vargę.
Wyniki głosowania:
60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
20 kwietnia–24 listopada 2024
kurator generalny: Adriano Pedrosa
temat przewodni: Cudzoziemcy są wszędzie (Foreigners Everywhere)
https://www.labiennale.org/en/art/2024
Udział Polski w 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z postanowieniami regulaminu, wszystkie dopuszczone do konkursu projekty zostają upublicznione w formie wybranej przez organizatora konkursu. Udostępniane są koncepcje wystaw oraz streszczenia scenariuszy wszystkich złożonych na konkurs projektów, natomiast pełne scenariusze wraz z wizualizacjami udostępnione są tylko w przypadku dodatkowej zgody członków zespołów.
Dokumentacja projektów zakwalifikowanych do II etapu publikowana jest w całości z wyłączeniem kosztorysów.
Ogłoszenie o konkursie
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki ogłaszają KONKURS na projekt wystawy, do realizacji w Pawilonie Polskim, prezentowanej w ramach 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji w 2024 roku, której kuratorem generalnym jest Adriano Pedrosa.
Konkurs jest otwarty oraz składa się w dwóch etapów. Do pierwszego etapu konkursu należy złożyć ogólną koncepcję wystawy wraz z określonym autorskim tematem przewodnim, ogólną wizualizację wystawy oraz ogólny kosztorys wystawy.
Konkurs jest skierowany do zespołów tworzonych przez artystów i kuratorów. Przynajmniej jeden uczestnik zespołu musi posiadać:
—wykształcenie wyższe;
—dobrą znajomość zagadnień sztuki współczesnej, doświadczenie kuratorskie w organizowaniu wystaw a w przypadku artysty – udokumentowany dorobek artystyczny;
—dobrą znajomość języka angielskiego.
Na dokumentacji projektowej do etapu pierwszego należy umieścić godło jako kod utajniający zespół (artystę/ów i kuratora/ów). Do dokumentacji należy dołączyć zamkniętą kopertę oznaczoną godłem, zawierającą:
—powtórzenie godła;
—imię i nazwisko każdego uczestnika zespołu;
—adres i numer telefonu każdego uczestnika zespołu;
—CV każdego uczestnika zespołu;
—wypełnione i podpisane „Oświadczenie Uczestnika” przez każdego uczestnika zespołu, które stanowi załącznik do regulaminu.
Ogólne koncepcje wystaw wszystkich dopuszczonych projektów, składanych w etapie pierwszym, zostaną upublicznione po ogłoszeniu wyników konkursu. Udostępnienie ogólnej wizualizacji wystaw składanych w pierwszym etapie może nastąpić tylko za pisemną zgodą zespołów.
Termin składania projektów do etapu pierwszego upływa z dniem 15 czerwca 2023 roku. Decyduje data wpływu do kancelarii organizatora na adres:
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
z dopiskiem „Biennale Sztuki 2024”
Pełne warunki i zasady uczestnictwa w konkursie zawarte są w regulaminie konkursu.
Do pobrania:
—regulamin konkursu [pdf]
—plany Pawilonu Polskiego [zip]
Dodatkowe informacje o konkursie: Michał Kubiak m.kubiak@zacheta.art.pl.
60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
20 kwietnia—24 listopada 2024
kurator generalny: Adriano Pedrosa
więcej o Biennale Sztuki 2024
Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzStranieri Ovunque — Cudzoziemcy są wszędzie, tytuł 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki La Biennale di Venezia, został zaczerpnięty z cyklu prac zainicjowanego w 2004 roku przez powstały w Paryżu i działający w Palermo kolektyw Claire Fontaine. Prace te obejmują różnokolorowe neonowe rzeźby, które w różnych językach (a liczba ich stale rośnie) przedstawiają słowa „Cudzoziemcy są wszędzie”. Sam ten zwrot pochodzi z kolei od nazwy turyńskiego kolektywu Stranieri Ovunque walczącego z rasizmem i ksenofobią we Włoszech na początku XXI wieku.
Adriano Pedrosa wyjaśnia swój wybór:
„Tłem dla tego działania jest świat ogarnięty licznymi kryzysami związanymi z egzystencją i przemieszczaniem się ludzi pomiędzy różnymi krajami, narodami, terytoriami i granicami. Sytuację tę odzwierciedlają niebezpieczeństwa i pułapki języka, tłumaczenia i etniczności, które wyrażają różnice i dysproporcje uwarunkowane tożsamością, narodowością, rasą, płcią, seksualnością, bogactwem i wolnością. W tym kontekście zwrot Cudzoziemcy są wszędzie ma (co najmniej) podwójne znaczenie. Przede wszystkim, że gdziekolwiek pójdziemy i gdziekolwiek będziemy, zawsze spotkamy cudzoziemców — oni/my jesteśmy wszędzie. Po drugie, bez względu na to, gdzie się znajdziemy, zawsze w istocie, w głębi duszy będziemy cudzoziemcami”.
„[…] Biennale Arte 2024 skoncentruje się na artystach, którzy sami są obcokrajowcami, imigrantami, emigrantami, wychodźcami, członkami diaspory, wygnańcami i uchodźcami — zwłaszcza tymi, którzy przemieszczali się między globalnym Południem a globalną Północą”.
„Postać cudzoziemca przywodzi na myśl obcego — owego straniero, estranho, étranger. Dlatego też wystawa rozwija ten temat i podejmuje inne, powiązane kwestie: artysty queer, który porusza się w obrębie różnych seksualności i płci, często prześladowany lub wyjęty spod prawa; artysty outsidera, który sytuuje się na marginesie świata sztuki, podobnie jak samouk i tzw. twórca ludowy; a także artysty wywodzącego się z rdzennej społeczności, który często traktowany jest jak cudzoziemiec we własnym kraju. Ich dzieła stanowią główny temat tego Biennale i tworzą międzynarodową wystawę Nucleo Contemporaneo. […] Jej częścią będzie też m.in. Nucleo Storico obejmujące pochodzące z XX wieku prace z Ameryki Łacińskiej, Afryki, świata arabskiego i Azji. […] Ponadto specjalna część Nucleo Storico zostanie poświęcona włoskiej diasporze artystycznej na całym świecie w XX wieku: włoskim artystom, którzy podróżowali i wyjeżdżali za granicę, robili kariery w Afryce, Azji, Ameryce Łacińskiej, a także w pozostałej części Europy, zakorzeniając się w lokalnych kulturach i często odgrywając znaczącą rolę w propagowaniu modernistycznej narracji poza Włochami”.
„Samo Biennale — międzynarodowa impreza z udziałem oficjalnych przedstawicieli z różnych krajów —było niezmiennie platformą prezentacji prac cudzoziemców z całego świata. Dlatego też 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki La Biennale di Venezia będzie świętem tego, co obce, odległe, outsiderskie, queerowe, a także rdzenne. Mamy nadzieję gościć wszystkich Państwa w Wenecji w 2024 roku”.
Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
Pobierz