Wyniki konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2025
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Hanna Wróblewska, zaakceptowała rekomendowany przez Jury konkursu zwycięski projekt Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze kuratorki Aleksandry Kędziorek z udziałem Krzysztofa Maniaka, Katarzyny Przezwańskiej i Macieja Siudy, do realizacji w Pawilonie Polskim na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2025 roku.
W dniu 28 października 2024 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady Jury II etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2025. Jury, powołane przez Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obradowało w składzie: Anna Barlik, Anna Cymer, Michał Duda, Marlena Happach, Donata Jaworska, Kacper Kępiński, Ewa Porębska, Bolesław Stelmach, Łukasz Stępnik, Justyna Szylman, Jarosław Trybuś. Jury spośród 45 zakwalifikowanych do konkursu zgłoszeń jako zwycięski wybrało projekt Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze kuratorki Aleksandry Kędziorek z udziałem Krzysztofa Maniaka, Katarzyny Przezwańskiej i Macieja Siudy i wystosowało następujące oświadczenie:
Praca Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze nawiązuje do tradycji traktowania architektury jako szeroko rozumianego, bezpiecznego schronienia przed żywiołami, katastrofami, wojnami. Zadając pytanie o to, czy architektura ma odpowiednie narzędzia do budowania bezpiecznej rzeczywistości, praca przywołuje zarówno realne (techniczne), jak i zakorzenione w kulturze praktyki zapewniające ludziom poczucie sprawczości. Na ile skuteczne są zarówno formalne, jak i zwyczajowe metody zapewniania bezpieczeństwa? Czy elementy z pozoru irracjonalne mogą dziś wnieść nowe spojrzenie na przyszłość architektury i generować nowy repertuar rozwiązań w imię inteligentnych działań łączących wiedzę z intuicją?
Projektem rezerwowym został projekt Nieproszeni goście kuratora Adama Przywary z udziałem Archigrest, topoScape oraz artystki Diany Lelonek.
19. Międzynarodowa Wystawa Architektury — La Biennale di Venezia
10 maja–23 listopada 2025
kurator generalny: Carlo Ratti
Udział Polski w 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z postanowieniami regulaminu wszystkie dopuszczone do konkursu projekty zostają upublicznione w formie wybranej przez organizatora konkursu. Udostępniane są koncepcje wystaw oraz streszczenia scenariuszy wszystkich złożonych na konkurs projektów, natomiast pełne scenariusze wraz z wizualizacjami udostępnione są tylko w przypadku dodatkowej zgody kuratorów.
Wyniki I etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2025
W dniu 23 września 2024 roku w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady jury I etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2025 roku. Dziesięcioro jurorów i jurorek, spośród jedenaściorga, powołanych przez Hannę Wróblewską, Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego, działając na podstawie zapisów regulaminu konkursu, po zapoznaniu się z 46 zgłoszonymi projektami, wybrało do II etapu konkursu 9 prac o następujących godłach:
Zgodnie z regulaminem konkursu autorzy powyższych prac proszeni są o złożenie dokumentów wymaganych w II etapie. Termin składania dokumentów upływa 24 października 2024 roku.
Ogłoszenie o konkursie
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki ogłaszają KONKURS na projekt wystawy do realizacji w Pawilonie Polskim prezentowanej w ramach 19. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji w 2025 roku, której kuratorem generalnym jest Carlo Ratti.
Konkurs jest otwarty i składa się z dwóch etapów. Do pierwszego etapu konkursu należy złożyć:
Konkurs skierowany jest do kuratorów lub zespołów kuratorskich zainteresowanych wzięciem udziału w konkursie. Kurator projektu, a w przypadku zespołu kuratorskiego, przynajmniej jedna osoba musi posiadać:
— wykształcenie wyższe,
— dobrą znajomość zagadnień współczesnej architektury, doświadczenie kuratorskie w organizowaniu wystaw,
— znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację, w tym m.in. udzielanie wywiadów, prowadzenie oprowadzań kuratorskich.
Procedura konkursowa zakłada utajnienie imienia i nazwiska kuratora (lub zespołu kuratorskiego) w ramach obu (I i II) etapów Konkursu. W dokumentacji konkursowej można natomiast podawać nazwisko artystów/architektów, których prace przeznaczone są do prezentacji w ramach wystawy. Do propozycji projektowych składanych w każdym z etapów należy dołączyć zamkniętą kopertę oznaczoną godłem (dla każdego z etapów oddzielna koperta), zawierającą:
— powtórzenie godła – składane w obu etapach;
— imię i nazwisko kuratora/imiona i nazwiska kuratorów – składane w obu etapach;
— adres, adres email i numer telefonu kuratora/kuratorów – składane w obu etapach;
—CV kuratora/kuratorów, w którym będą zawarte informacje dotyczące: wykształcenia, doświadczenia w realizacji projektów wystawienniczych i poziomu znajomości języka angielskiego – składane jedynie w etapie II;
— wypełnione i podpisane „Oświadczenie kuratora”, które stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu – oświadczenie wypełnia każdy kurator – składane w obu etapach;
— wypełnione i podpisane „Oświadczenie artysty”, które stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu – składane w etapie jedynie w etapie II
Ogólne koncepcje wystaw wszystkich dopuszczonych do oceny merytorycznej projektów, składanych w etapie pierwszym, zostaną upublicznione po ogłoszeniu wyników konkursu. Udostępnienie ogólnych wizualizacji wystaw złożonych w pierwszym etapie może nastąpić tylko za pisemną zgodą zespołów, a wstępnie planowany kosztorys nie jest upubliczniany.
Termin składania projektów do etapu pierwszego upływa z dniem 20 września 2024 roku. Decyduje data wpływu do kancelarii organizatora na adres:
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
Pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
z dopiskiem „Biennale Architektury 2025”
Planowana data publikacji wyników I etapu to: 24.09.2024.
Na stronie labiennale.art.pl zostaną ogłoszone godła zespołów zakwalifikowanych do II etapu. Autorzy projektów powinni dostarczyć dokumentację do II etapu do dnia 21.10.2024. Organizator ze względu na utajnienie imion i nazwisk autorów nie będzie wzywał do złożenia dokumentów.
Pełne warunki i zasady uczestnictwa w konkursie zawarte są w regulaminie konkursu.
Do pobrania:
—regulamin konkursu [pdf]
—plany Pawilonu Polskiego [zip]
Dodatkowe informacje o konkursie: Michał Kubiak m.kubiak@zacheta.art.pl,
Anna Kowalska a.kowalska@zacheta.art.pl.
19. Międzynarodowa Wystawa Architektury — La Biennale di Venezia
10 maja–23 listopada 2025
kurator generalny: Carlo Ratti
więcej o Biennale Architektury 2025
Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzTytuł Biennale Architektury 2025 brzmi Intelligens. Naturalne. Sztuczne. Wspólne. Carlo Ratti tłumaczy go następująco: „Tytuł Międzynarodowej Wystawy Architektury ogłaszany jest zazwyczaj po angielsku i włosku. Natomiast w 2025 roku odwołanie do wspólnego łacińskiego źródłosłowu intelligens sprawi, że ten sam tytuł będzie obowiązywać w obu językach. Tytuł Intelligens ma związek z nowoczesną koncepcją «inteligencji», ale odsyła też do szerszego wachlarza znaczeń ze względu na ostatnią sylabę «gens», która po łacinie oznacza «ludzi». Daje to początek nowej, fikcyjnej bazie słowotwórczej, która wskazuje, jaka powinna być inteligencja przyszłości: włączająca, wieloraka i obdarzona wyobraźnią przekraczającą to, co znamy dziś jako sztuczną inteligencję”.
„19. Międzynarodowa Wystawa Architektury poświęcona będzie obszarom zabudowanym oraz różnym dziedzinom, które je kształtują. Jak wyjaśnia kurator, architektura będzie głównym, ale nie jedynym poruszanym zagadnieniem. Zostanie pokazana w szerszej perspektywie obejmującej sztukę, inżynierię, biologię, analitykę danych, nauki społeczne i polityczne, astronomię i inne, wiążąc każdą z tych dyscyplin z materialnością przestrzeni miejskiej.
Obszary zabudowane są jednymi z największych trucicieli atmosfery. Czyni to z architektury istotny czynnik odpowiedzialny za degradację naszej planety. Czy w obliczu narastającego kryzysu klimatycznego musimy biernie godzić się z jej destrukcyjnym wpływem? A może da się zaproponować nie tylko kosmetyczne, ale konkretne rozwiązania, które będą efektywne i szybko przyniosą rezultaty?
Wystawa ma ambicję wskazywać drogę ku przyszłości. Pokazać, że istnieje wiele różnych, inteligentnych sposobów rozwiązywania palących problemów. Zaprezentowany zostanie zbiór projektów koncepcyjnych i wielu eksperymentalnych działań, których przedmiotem jest «inteligencja» rozumiana jako umiejętność dostosowania się do zastanego środowiska nawet w warunkach niedostatku zasobów, wiedzy i mocy.
Obiekty, budynki i plany urbanistyczne zostaną zaprezentowane w układzie odzwierciedlającym różnorodność i wszechobecność inteligencji – naturalnej, sztucznej, wspólnej oraz ich wzajemnych interakcji. Choć niektóre pomysły nie przetrwają próby czasu, inne mogą okazać się kluczem do naszej odnowy.
Wystawa osadza architektki i architektów w roli «mutagenów», czyli czynników odpowiedzialnych za stymulowanie naturalnych procesów ewolucji i kształtowanie ich nowych kierunków. Inspirowana wieloma obszarami nauki prezentacja ma na celu przyspieszyć przemiany zachodzące w dzisiejszym świecie z odwagą podejmując ryzyko i ucząc się na błędach, aby stworzyć lepszą przyszłość”.
CZTERY METODOLOGICZNE FILARY WYSTAWY
Transdyscyplinarność: projekty architektoniczne będą owocem współpracy ekspertek i ekspertów z różnych dziedzin w celu wykorzystania wszelkich możliwości poszerzania horyzontów wiedzy naukowej.
Żywe Laboratorium: ponieważ Pawilon Centralny w Giardini będzie w 2025 roku w remoncie, jego rolę spełni szereg innowacyjnych projektów specjalnych. Zewnętrzne otoczenie obiektów wystawienniczych Biennale na terenie Wenecji przeistoczy się w ich ramach w interaktywne Żywe Laboratorium, integrujące różnorodne, współdziałające formy inteligencji.
Przestrzeń dla idei: obecny kryzys nakazuje oparcie się w projektowaniu na współpracy. Dlatego od 7 maja 2024 roku na stronie internetowej La Biennale działa publiczna platforma służąca do zgłaszania koncepcji. Jej celem jest znaczące wzbogacenie różnorodności wysłuchiwanych głosów, wizji i propozycji.
Protokół cyrkularności: wystawa ma ambicję wskazywać odważne cele w dziedzinie cyrkularności. Powstanie „Manifest cyrkularności” wyznaczający przejrzyste kierunki działań i nowy standard dla przyszłych wydarzeń kulturalnych.
Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
PobierzFasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska
Pobierz