Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Konkurs

Wyniki konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marta Cienkowska, zaakceptowała do realizacji w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026 roku rekomendowany przez jury konkursu zwycięski projekt Języki z wody zgłoszony przez kuratorki Ewę Chomicką i Jolantę Woszczenko, autorstwa Bogny Burskiej we współpracy z Danielem Kotowskim, z udziałem Chóru w Ruchu, Alicji Czyczel, Aleksandry Gryki i Magdaleny Mosiewicz.

20 sierpnia w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady jury II etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026. Jury, powołane przez Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obradowało w składzie: Marta Czyż, Dorota Jarecka, Donata Jaworska, Magdalena Komornicka, Emilia Orzechowska, Agnieszka Pindera, Stanisław Ruksza, Joanna Sokołowska, Piotr Stasiowski, Urszula Święcicka, Olga Wysocka. Wchodząca w skład jury Matylda Taszycka była nieobecna w trakcie obrad II etapu.

Spośród 95 zakwalifikowanych do konkursu zgłoszeń jako zwycięski wybrany został projekt Języki z wody zgłoszony przez kuratorki Ewę Chomicką i Jolantę Woszczenko, autorstwa Bogny Burskiej we współpracy z Danielem Kotowskim z udziałem Chóru w Ruchu, Alicji Czyczel, Aleksandry Gryki i Magdaleny Mosiewicz.

Uzasadnienie jury:

„Zwycięski projekt Języki z wody został wybrany za podjęcie wyzwania komunikacji inspirowanej życiem więcej-niż-ludzkim. Zgłębiając język migowy Głuchych i sposoby porozumiewania się wielorybów, stawia pytania o możliwości budowania nowych relacji i wrażliwości, które przekraczają granice niedostępnych sobie światów. Eksperymentując z różnymi formami wypowiedzi, praca poszerza horyzonty wyobraźni społecznej dotyczącej prawa do uczestnictwa we wspólnym świecie. Mówi o marzeniu porozumienia się poprzez gesty i ciało”.

Jako projekt rezerwowy wybrano projekt Zaćmienie zgłoszony przez Natalię Sielewicz z udziałem Agnieszki Polskiej.

Zgodnie z postanowieniami regulaminu wszystkie dopuszczone do konkursu projekty zostaną upublicznione w formie wybranej przez jego organizatora. Dostępne są koncepcje wystaw i streszczenia scenariuszy wszystkich złożonych w konkursie projektów, natomiast pełne scenariusze wraz z wizualizacjami udostępnione będą tylko w przypadku zgody kuratorów.

 

61. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia
9 maja–22 listopada 2026
Więcej o Biennale Sztuki

Udział Polski w 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

 


 

Wyniki I etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026

W dniu 22 lipca 2025 roku w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady jury I etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026 roku. Jurorki i jurorzy, powołani przez Hannę Wróblewską, Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego, działając na podstawie zapisów regulaminu konkursu, po zapoznaniu się z 95 projektami, wybrali do II etapu konkursu 9 prac o następujących godłach:

  1. 031223080915
  2. VENUS
  3. BARBARBAR
  4. JZW26
  5. YOLO
  6. CORA
  7. CONCRETE
  8. 31N24W
  9. KRZYKLIWOŚĆ

Zgodnie z regulaminem konkursu autorzy powyższych prac proszeni są o złożenie dokumentów wymaganych w II etapie. Termin składania dokumentów upływa 18 sierpnia 2025 roku.

 


 

Ogłoszenie o konkursie

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki ogłaszają konkurs na projekt wystawy do realizacji w Pawilonie Polskim prezentowanej w ramach 61. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji w 2026 roku.

Konkurs jest otwarty i składa się z dwóch etapów.

Do pierwszego etapu konkursu należy złożyć:

  •  ogólną koncepcję wystawy wraz z określonym autorskim tematem przewodnim,
  •  ogólną wizualizację wystawy,
  • wstępnie planowany ogólny kosztorys wystawy w rozbiciu na główne grupy kosztów.

Procedura konkursowa zakłada utajnienie imienia i nazwiska kuratora (lub zespołu kuratorskiego) w ramach obu (I i II) etapów Konkursu. W dokumentacji konkursowej można natomiast podawać nazwisko artystów, których prace przeznaczone są do prezentacji w ramach wystawy.

 

Termin składania projektów do I etapu upływa z dniem 18.07.2025 roku.

Decyduje data wpływu do kancelarii organizatora na adres:

Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki

Plac Małachowskiego 3

00-916 Warszawa

z dopiskiem „Biennale Sztuki 2026”.

Planowana data publikacji wyników I etapu to: 23.07.2025 r.

 

Na stronie labiennale.art.pl zostaną ogłoszone godła zespołów zakwalifikowanych do II etapu. Autorzy projektów powinni dostarczyć dokumentację do II etapu do dnia 18.08.2025. Organizator ze względu na utajnienie imion i nazwisk autorów nie będzie wzywał do złożenia dokumentów.

 

Skład komisji konkursowej:

  1. Marta Czyż – historyczka sztuki, kuratorka, przedstawicielka zespołu prezentującego wystawę w Pawilonie Polskim w trakcie 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji
  2. Dorota Jarecka – historyczka i krytyczka sztuki (przedstawicielka AICA Polska)
  3. Donata Jaworska – dyrektorka Departament Narodowych Instytucji Kultury (przedstawicielka MKIDN)
  4. Magdalena Komornicka – historyczka sztuki, kuratorka, kierowniczka oddziału Muzeum Sztuki Nowoczesnej – Pawilon nad Wisłą
  5. Emilia Orzechowska – kuratorka, artystka, producentka i animatorka kultury, dyrektorka Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu
  6. Agnieszka Pindera – kuratorka, teoretyczka sztuki, dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, komisarka Pawilonu Polskiego w Wenecji,
  7. Stanisław Ruksza – historyk sztuki, kurator wystaw, dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie
  8. Joanna Sokołowska – kuratorka, autorka i redaktorka publikacji poświęconych sztuce współczesnej
  9. Piotr Stasiowski – historyk sztuki, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku
  10. Urszula Święcicka – artystka, prezeska Zarządu Głównego Polskiego Związku Artystów Plastyków
  11. Matylda Taszycka – historyczka sztuki, kuratorka i krytyczka sztuki kierująca programami naukowymi stowarzyszenia AWARE w Paryżu
  12. Olga Wysocka – menadżerka kultury, politolożka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza

Pełne warunki i zasady uczestnictwa w konkursie zawarte są w regulaminie konkursu.

Do pobrania:

—ogłoszenie o zmianie regulaminu [pdf] /opublikowane 1.07.2025/

—regulamin konkursu [pdf] /opublikowane 1.07.2025/

—plany Pawilonu Polskiego [zip]

 

61. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia

9 maja–22 listopada 2026

więcej o Biennale Sztuki 2026

Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska

Pobierz

 

Tekst kuratorski Koyo Kouoh

W tonacji molowej

[Weź głęboki oddech]

[Wydech]

[Opuść ramiona]

[Zamknij oczy]

Powyższe słowa to zaproszenie, by wcielić je w życie natychmiast, w fizycznych, atmosferycznych, środowiskowych i karmicznych okolicznościach wystawy. To zaproszenie, by zwolnić, wrzucić niższy bieg, zmienić tonację na molową. Ponieważ muzyka – choć często niknie w kakofonii chaotycznych zdarzeń współczesnego świata – trwa nieprzerwanie. Słychać ją w pieśni tych, którzy tworzą piękno w obliczu tragedii; w cichym śpiewie ocalałych ze zrujnowanych miast; w harmonijnych głosach wszystkich, którzy leczą nie tylko rannych, ale całe światy.

„Jest przecież coś, co sprawia, że jedni chcą kolonizować Księżyc, a inni tańczą w jego świetle, jakby był ich starym przyjacielem”.

James Baldwin, 1972[1]

W muzyce określenie tonacja molowa odnosi się zarówno do budowy utworu, jak i emocji, które on wywołuje. Pojęcie to jest tak szerokie, że przekracza granice definicji, stając się metaforą. Budzi nastroje i skojarzenia: blues, frazowanie „call and response”, kabowerdyjska morna, nowoorleański funk, żałoba, szept, alegoria.

Tonacje molowe to przeciwieństwo bombastycznej orkiestracji i paradnych marszów wojskowych; ożywają w ciszy, w niskich częstotliwościach; wybrzmiewają w subtelnych nutach, kojących strofach poezji; są jak portale improwizacji prowadzące do innych światów, gdzie wszystko wygląda inaczej. Tonacje molowe skłaniają, by się w nie wsłuchać, poddać emocjom, które zostają w nas na długo.

Tonacje molowe przypominają małe wyspy, światy zagubione wśród oceanów; każda ma swój własny, nieskończenie bogaty ekosystem i życie społeczne, funkcjonują one – na dobre i na złe – w ramach znacznie większych formacji politycznych i ekologicznych. Jako wyspy tworzą archipelagi muzycznych oaz, obejmujących ogrody, domostwa, podwórka, poddasza, parkiety taneczne – inne światy tworzone przez artystów; wspólne uniwersa, dające siłę, by przetrwać w najgorszych czasach, zwłaszcza w tych najgorszych.

„Spójrzmy na kreolski ogród; na małym skrawku ziemi rosną tu wszystkie gatunki: awokado, cytryny, bataty, trzcina cukrowa […] dodatkowo jakieś trzydzieści, może czterdzieści innych, na poletku ciągnącym się nie więcej niż pięćdziesiąt stóp w stronę wzgórza, rośliny chronią się wzajemnie. W wielkim Kręgu wszystko zawiera się we wszystkim”.

Édouard Glissant, 1993[2]

Tak oto objaśnić można tę wystawę, wystawę w tonacji molowej, zapraszającą nas do wsłuchania się w odwieczne głosy ziemi i życia, w wibrację dusz. O ile w muzyce tonacja molowa kojarzona jest zazwyczaj z poczuciem wyobcowania, melancholią i smutkiem, to wystawa dowodzi, że można poprzez nią wyrazić również radość, odprężenie, ukojenie, nadzieję, transcendencję.

W tonacji molowej decydujący jest dźwięk i uczucie: kadencje, melodie, a także cisza rezonujących światów tworzą razem polifoniczne dzieło sztuki, rozprzestrzenia się ono w społecznej zbiorowości, rozświetlając egzystencjalną pustkę i wyciszając zgiełk konfliktów.

61. edycja Biennale w Wenecji wyrasta z wiary w artystów jako tych, którzy rozumieją społeczną i psychiczną kondycję człowieka, i potrafią o niej opowiadać, są również katalizatorami nowych relacji i możliwości. Wystawa bazuje na praktykach artystycznych, które odświeżają i regenerują, pobudzają relacje i związki; rozwijają koncepcje i formy za pośrednictwem sieci i szkół – w sposób luźny i nieformalny.

W efekcie wystawa jest mieszanką harmonii i dysonansów, podobnie jak utwory wykonywane przez zespoły uprawiające free-jazz; biorąc pod uwagę skalę Biennale Sztuki, można powiedzieć, że jest jak festiwal zespołów free-jazzowych połączonych wspólnym przesłaniem: że poezja nas wyzwala, a wszyscy razem możemy tworzyć piękno.

Współpracujący ze sobą artyści, poprzez swoje działania wykraczające poza granice dyscyplin, metod, sensów i form, proponują widzom projekt o wymiarze nie tyle edukacyjnym, co zmysłowym; wystawę, która nie nuży, lecz inspiruje i dodaje sił do dalszej pracy.

Wystawa jako wydarzenie wizualno-medytacyjne pobudza zmysły, zachęca do wędrówki przez kolejne uniwersa, sprawia, że widzialne staje się to, co pozostawało ukryte w sferze wyobraźni.

„[…] nie ma innego wyboru jak tylko dostroić się, niczym jazzman, do nieuchronnych zmian. Jazzman zawsze musi liczyć się z nieprzewidywalnym, dlatego odwołuje się do polirytmii, improwizuje i tworzy zapierające dech w piersiach utwory.

My, Karaibowie z małych wysp nie jesteśmy jeszcze gotowi, ale mamy środki.

Zmiana musi być głęboka, ponieważ naszą dotychczasową wiedzę o jazzie trzeba poszerzyć o nowe wątki: dawne totemizmy, animizmy, analogie, metafizykę, odrzucone niegdyś zbyt pochopnie.

Dawne wiersze mają dziś walor najcenniejszych partytur”.

                                                                                                           Patrick Chamoiseau, 2023[3]

Choć międzynarodowa wystawa przygotowana na 61. Biennale Sztuki nie jest zbiorem komentarzy do aktualnych wydarzeń, nie znaczy to, że ucieka od tematu nawarstwiających się intersekcjonalnych kryzysów. Proponuje raczej powrót do naturalnego środowiska sztuki: tego co emocjonalne, wizualne, zmysłowe, afektywne, subiektywne; do odkrycia na nowo jej społecznego wymiaru.

W tonacji molowej składa się z sekwencji ekscytujących podróży w świat zmysłów i uczuć; widzowie mogą marzyć, medytować, rozmyślać, ponieważ jest to przestrzeń, w której czas nie należy do korporacji i nie służy nieustannemu podnoszeniu produktywności.

Dziś jest już jasne, że w długotrwałym, imperialistyczno-kapitalistycznym porządku cały rozległy obszar rdzennej, lokalnej wiedzy związanej z Ziemią traktowano pogardliwie i uznawano za dziwactwo, w efekcie wyrastająca z niej twórczość miała status rzemiosła o czysto dekoracyjnym lub dewocyjnym charakterze.

Misja cywilizacyjna trwa pod znakiem protekcjonalizmu i ignorancji: w uporczywym, napędzanym chciwością dążeniu do wzrostu gospodarczego nawet dziś niektóre społeczności i systemy ekologiczne traktuje się jak uboczny odpad. Odmawiając uczestniczenia w teatrze grozy, uznajmy, że nadszedł czas by dostroić się do tonacji molowej, na szept odpowiadać sotto voce, przejść na niższe częstotliwości; odnaleźć oazy, wyspy, gdzie godność wszystkich żywych istot jest szanowana i chroniona.

Wystawa zakłada, że te radykalne zmiany już się rozpoczęły, co więcej, trwają od dawna, z przekonaniem realizują je biorący udział w wystawie artyści, poeci, performerzy, filmowcy. Dla tych, którzy tworzą w tonacji molowej, istotą kuratorskiej praktyki jest bowiem nie tyle mówienie, ile słuchanie.

W tonacji molowej jest jak partytura skomponowana wspólnie przez artystów kreujących światy wyobrażone. Ich prace przypominają wielowątkowe melodie, najlepiej słuchać ich kolektywnie, bo z taką myślą powstały. Stworzyli je artyści, których sztuka wtapia się niezauważalnie w tkankę społeczną. Przyjmują oni, że życie codzienne jest jednym z wielu elementów większej całości, pozostających ze sobą w logicznym i spójnym estetycznie związku. Artystów tych cechuje również to, że są niezwykle wspaniałomyślni i kochają życie.

„W naszych mitach, w naszych pieśniach, to w nich tkwi ziarno.

Nie można ciągle myśleć o kryzysie.

Trzeba mieć w sobie miłość, trzeba mieć magię. One również są częścią życia”.

Toni Morrison, 1977[4]


 

[1] James Baldwin, No Name in the Street, Dial Press, New York 1972.

[2] Édouard Glissant, Tout-monde, Gallimard, Paris 1993, s. 208, przeł. na jęz. ang. Eric Prieto, 2010.

[3] Patrick Chamoiseau, We Caribbeans are not ready but have the resources to adapt to unavoidable climate mutations, „Le Monde”, 29 czerwca 2023.

[4] Toni Morrison, wywiad przeprowadzony przez Johna Callawaya, WTW, Chicago, 1977.

Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska

Pobierz
  1. Języki z wody – Bogna Burska, Ewa Chomicka, Daniel Kotowski, Jolanta Woszczenko
  2. Języki z wody – Bogna Burska, Ewa Chomicka, Daniel Kotowski, Jolanta Woszczenko – II etap
  3. Zaćmienie – Agnieszka Polska, Natalia Sielewicz
  4. Zaćmienie – Agnieszka Polska, Natalia Sielewicz – II etap
  5. Głód ziemi – Anna Batko, Przemek Branas – I etap
  6. Głód ziemi – Anna Batko, Przemek Branas – II etap
  7. On Concrete We Grow! – Ada Piekarska, Maciej Salamon – I etap
  8. We Are Still Here – Ada Piekarska, Maciej Salamon – II etap
  9. Wariat i Zakonnica – Carnivalesque jako Forma Oporu – Paulina Ołowska, Kasia Redzisz – I etap
  10. Wariat i Zakonnica – Carnivalesque jako Forma Oporu – Paulina Ołowska, Kasia Redzisz – II etap
  11. Into the Light – Viktor Neumann, Karol Radziszewski – I etap
  12. Into the Light – Viktor Neumann, Karol Radziszewski – II etap
  13. Przodki/Ancestors – Agnieszka Brzeżańska, Romuald Demidenko, Kaja Prusinowska – I etap
  14. Przodki/Ancestors – Agnieszka Brzeżańska, Romuald Demidenko, Kaja Prusinowska – II etap
  15. Huge Weeping Willows – Piotr Lisowski, Małgorzata Miśniakiewicz, Liliana Zeic – I etap
  16. Huge Weeping Willows – Piotr Lisowski, Małgorzata Miśniakiewicz, Liliana Zeic – II etap
  17. Ostatnie Muzeum Nauki – Max Cegielski, Janek Simon – I etap
  18. Ostatnie Muzeum Nauki – Max Cegielski, Janek Simon – II etap
  19. Wiwisekcja. Alicja i Bożena Wahl – Krzysztof Czajka, Natalia Luniak, Łukasz Wysoczyński
  20. Uprawiam sztukę. Labirynt ciszy i przetrwania – Andrzej Wełmiński, Teresa Wełmińska
  21. Human Diary – Iwona Dorota Bigos, Elmar Hess
  22. Jak makiem zasiał – Judyta Marczewska
  23. Oblicza obecności – Dorota Januszek, Francisko Javier Galán Pérez
  24. Partytury obecności – Alicja Bielawska, Katarzyna Słoboda
  25. Zapomniałam o makaronie z truskawkami. Opowieści z polskich wczasów – Joanna Ambroz, Hippoliyte Antoine Root, Milena Maja Root
  26. Stany graniczne – Tomasz Armada, Zuzanna Hertzberg, Uladzimir Hramovich, Ania Nowak, Zofia Nierodzińska, Lesia Pcholka, Archiwum VEHA, Władysław Strzemiński
  27. Entrance – Agnieszka Jaworek, Urszula Pieregończuk, Małgorzata Wielek, Adriana Zofia Zimnowoda
  28. NIE WSZYSTKO/NOT EVERYTHING – Artur Kos, Sebastian Kustra
  29. Strojenie zmysłów we wzajemności – Małgorzata Markiewicz, Basia Śliwińska
  30. Patyki – Karolina Marcinkowska, Malina Tomaszewska
  31. ZWROT DO NADAWCY – Pola Dwurnik, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Polit
  32. Play Ground Zero – Agata Abramowicz, Tomasz Górnicki
  33. I jedna nie ruszy bez drugiej – Iwona Demko, Karina Dzieweczyńska
  34. Rusałczy tydzień: posiestrzenie – Sonia Sobiech, Zofia Reznik, Beata Rojek
  35. Dostrajanie – Marta Lisok, kolektyw Deep State: Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Grzegorz Hańderek, Jolanta Jastrząb, Dominik Risztel, Paweł Szeibel, Joanna Zdzienicka
  36. Obecność i transcendencja – Danuta Karsten, Natalia Taranta, Ferdinand Ulrich
  37. Białe niebo – Marta Dziedzniewicz, Daria Pietryka
  38. Revolutions are, after all, a sequence of spins – Sebastian Cichocki, Matthew Alexander Post, Paweł Sakowicz, Iza Tarasewicz
  39. Kruche fragmenty – Marta Łabęcka, Marta Stysiak
  40. Ciemne słońce – Anna Bujak, Patrycja Sikora
  41. This Is Not the Beginning, Middle or the End – Mika Drozdowska, Kasia Fudakowski
  42. Gniazdo z huraganu – Karolina Freino, Joanna Kobyłt-Schodowska
  43. Odwrażliwianie – Karolina Grzywnowicz, Katarzyna Kołodziej-Podsiadło
  44. Hold Me Tight – Hubert Bujak, Michał Gdak
  45. Wdowa Polonia – Jarosław Lubiak, Aleksandra Ska
  46. Out of This World – Paweł Brylski, Olek Ryszka
  47. Wtórna cisza – Marcin Rusak, Iwona Wojnarowicz, Ada Zielińska
  48. Kółka nie wchodzą – Blanka Przedpełska, Magdalena Storożenko-Polak
  49. The Vote – Hien Dinh Ngoc, Martyna Staneczek
  50. Twoja wina – Klaudia Ofwona Draber, Ewa Harabasz
  51. Silne życie 2 – Wojciech Bąkowski, Jagna Lewandowska
  52. Apart a Part. Wind (Kites) – Magdalena Beyer, Przemysław Klonowski, Małgorzata Paszylka-Glaza, Bob-Nosa Uwagboe
  53. Interbody – Grupa Bergamot, Antonina Stebur (Serakova)
  54. Angielskie wyjście przez drzwi garażowe – Lech Twardowski, Mikołaj Twardowski
  55. Generationes – Maksymilian Murawski, Larysa Jaromska-Murawska, Elżbieta Murawska, Marian Murawski
  56. Przyszłość przewidywana jest śpiewem ptaków – Monika Brauntsch, Tom Swoboda
  57. Jeszcze wszystko może zakwitnąć – Norbert Delman, Anna Pacyniak, Małgorzata Rusiecka
  58. Usłysz swój oddech – Grzegorz Jaworski, Aron Pudełko Dokumentacja złożona
  59. Znane-nie-znane – Janusz Kobeszko
  60. Last Dance: Bydlaki smutno gwizdały – Jan Baszak, Jagna Domżalska, Kamil Mizgała
  61. Rzeczy, których nie wyrzuciłem – Robert Kuśmirowski, Miłosz Markiewicz, Aleksandra Pietrzak
  62. 2+2=5 – Michał Bieniek, Paweł Kulczyński, Yan Ptushko
  63. Polonia 24H. Mechanizm dziedziczenia – Karolina Balcer, Michalina Kacperak, Katarzyna Sagatowska
  64. Odmiany czasu – Bożena Czubak, Jarosław Kozłowski
  65. Sól rzeki/Salt of the River – Diana Lelonek, Adam Przywara
  66. Otwarte z powodu budowy – Krzysztof Franaszek, Magdalena Jędrzejczyk, Olga Szymula
  67. GNOS – Dobromiła Błaszczyk, Mateusz Choróbski, Jacek Sosnowski
  68. Adagio. Drżenie wraz ze światem – Lorenzo Balbi, Wojtek Blecharz, Marinella Paderni, Ewa Maria Śmigielska
  69. One odziedziczą ziemię – Marta Deskur, Xawery Deskur, Michał Gorczyca, Jan Sowa
  70. Przesilenie – Michalina Sablik, Jura Shust
  71. Szara godzina – Anna Litwińska, Barbara Kinga Majewska, Aleksandra Słyż, Jacqueline Sobiszewski, Michał Roguszewski
  72. Rozbite tchnienia – Goshka Gawlik, Bogumił Książek, Anna Stankiewicz
  73. We Are One – Ksawery Kirklewski, Stefan Stefaniszyn
  74. Szczęście – Sylwia Narewska
  75. Lucid Dreams – Paulina Brzuskiewicz-Kuhn, Iwona Rozbiewska
  76. Syn maluje nasze życie – Kathryn Zazenski
  77. Wykroczyć poza teraźniejszość – Ksawery Kaliski, Irma Kozina, Marek Kuś
  78. Cesarz wszystkich chorób – Zuzanna Czebatul, Nadim Samman, Agnieszka Sosnowska
  79. Erro – Mateusz Dąbrowski, Aleksandra Kot, Kamil Kuskowski
  80. Minor Machine – Aleksandra Łukaszewicz
  81. Kto się nie zmieścił w historii, zmieścił się w propagandzie – Krystian Kamiński, Agata Sztorc-Gromaszek, Paulina Tokarz-Mazurek
  82. Obecność jako forma oporu – Aleksandra Łukaszewicz, Patryk Wilk
  83. Hortus inconclusus – Monika Bakke, Paweł Matyszewski, Marek Wasilewski
  84. Jaskółki przed burzą – Beata Bartecka, Kacper Wiatrak
  85. Palimpsest – Magdalena Doszla
  86. Ziemia-człowiek-byt – Marek Konarski, Marta Lichowska, Joanna Vidler
  87. Wotum – Tomasz Fudala, Piotr Wysocki
  88. Ziemia przemawia szeptem z wnętrza materii – Mariola Balińska, Tomasz Krupiński, Agnieszka Leszczyńska
  89. Ławica – Aleka Polis, Łukasz Trzciński
  90. I’m glad other people miss it – Karolina Jarzębak, Kamil Kuitkowski
  91. ABZGRAM – Jacek Laube, Karolina Wojtas
  92. Nie ratować! – Daniel Kotowski, Nadia Markiewicz, Łukasz Mojsak, Filip Pawlak, Joanna Pawlik, Łukasz Ronduda, Katarzyna Żeglicka
  93. Days Undertow (Dni-odpływ) – Alicja Kwade, Konstanty Szydłowski
  94. Slavs and Tatars. Orzeł i reszka – Michał Grzegorzek, Slavs and Tatars
  95. Katarzyna Górna. Pamięć wszystkiego – Sarmen Belgarian, Katarzyna Górna, Sylwia Szymaniak
  96. Osobista historia – Konrad Smoliński
  97. Unpainting – Dorota Mytych
  98. Tomáš Rafa. Donatello and Open Society – Michał Jachuła, Tomáš Rafa
  99. Nie oddychałeś od dłuższego czasu – Anna Karcz-Bartkowska, Łucja Madziar
  100. Po-płomienie. Długie trwanie naftowej gorączki – Natalia Romik, Jakub Szreder
  101. Homo sapiens – też myślę o zmierzchu – Olga Dmowska, Krzysztofa Kornacka
  102. Back Door – Ludomir Franczak, Magdalena Franczak, Yaelle Wisznicki-Levi
  103. Carry-on Baggage/Bagaż podręczny – Karolina Sulich, Paweł Sysiak, Stanisław Welbel
  104. Rosarium – Bartłomiej Dominik Bonawentura Kruk, Bartłomiej Mirowski, Maria Tyniec

Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska

Pobierz

Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska

pobierz

Fasada Polskiego Pawilonu w Wenecji, fot. Barbara K. Kaniewska

pobierz